De marktdominantie van Booking.com

Gepubliceerd op 17 februari 2024 om 20:19

Boekingsplatforms zijn noodzakelijk voor uw boekingen, maar wat kost dit eigenlijk?

Waarschijnlijk kunt u met uw BedandBreakfast, Pension of Hotel er ook niet omheen; reserveringen via boekingsplatforms als Booking.com, AirBnB en bijvoorbeeld Expedia.

Natuurlijk is het fijn om boekingen te krijgen, maar het liefst krijgt u deze via uw eigen website.

Helaas kan uw website niet opboksen tegen de grootmachten van deze boekingsplatforms. De marketingmachine van een Booking.com zorgt ervoor dat uw vindbaarheid op Google beperkt is, tenzij direct op de naam van uw pension gegoogeld wordt. Daarnaast ´winkelt´ uw gast graag via een boeking platform, het biedt een enorme keuze voor uw potentiële gast! – zowel in locaties en mogelijkheden als het enorme bestand aan recensies die de websitebezoeker kan doornemen voor vergelijking.

Kortom voor uw boekingen kunt u eigenlijk niet zonder de boekingsplatforms!

 

Biedt u uw kamers via Booking.com aan? Dat kost u geld!

 

Waar de meeste boeking platforms worden betaald door een bepaald percentage door te berekenen aan de gast, heeft booking.com en de aan booking.com gelieerde platforms een andere systematiek.

Wilt u uw toeristisch gastenverblijf op Booking.com zetten, betaald u als eigenaar van uw B&B, Pension of Hotel een minimum percentage van 15% van uw boekingsomzet van de reservering die via Booking.com is gedaan.

 

Hoger op de ranking komen bij Booking.com

 

Dit is echter nog niet alles; voor die 15% komt u met uw B&B, pension of hotel echt niet bovenaan te staan als mensen op Booking.com naar vakanties in uw regio gaan zoeken. Hiervoor is meer nodig; uw locatie moet er bovenuit springen, bijvoorbeeld door positieve recensies. Daarnaast vindt het systeem van Booking.com het ook ´prettig´ als u met enige regelmaat aanbiedingen gaat plaatsen – dit trekt immers meer websitebezoekers voor Booking.com, and last but not least u heeft gelukkig nog een laatste redmiddel om niet op pagina 10 van de zoekresultaten terecht te komen door niet 15% van uw boekingsomzet af te dragen, maar 16% of nog beter 17 of 18% !

 

Overigens moet u een heus contract aangaan met Booking.com, wilt u bij hen ´adverteren´ . Tot een paar jaar geleden stond er onder andere in dit contract dat u uw kamers niet elders bij andere boeking platforms goedkoper zou mogen aanbieden – over marktdominantie gesproken..!

Gelukkig is op Europees niveau hier een stokje voor gestoken; helaas zult u zich nog wel moeten schikken in de agressieve manier van adverteren zoals Booking.com dit uitvoert.

Dus ook voor uw toeristisch gastenverblijf bij Booking.com geldt:

NU NOG MAAR 1 KAMER VRIJ ! BOEK SNEL!

 

©Rex van Ingen

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.